טיול בנתיב הגעשי

בגולן מגוון תופעיות געשיות מרתקות ויחודיות. נצא ליום טיול בעקבות הרי הגעש בצפון הגולן.

את הטיול נתחיל בביקור בפארק וולקני אביטל. הפארק נמצא במורדות הר הגעש אביטל וצופה על עמק קוניטרה והגבול הסורי. זוהי מחצבת טוף ישנה ששוקמה בידי הקרן לשיקום מחצבות ומציגה תופעות געשיות ייחודיות לאזור. כאן נוכל לראות טיפות געשיות ענקיות, מושלבות בקיר המחצבה, פצצות געשיות ושכבות וולקניות המעידות על התפרצויות געשיות בנות מאות אלפי שנים. בפארק מוצגים דגמים- דגם הרי הגעש אביטל ובנטל כיום ובעת הפעילות הוולקנית באזור לפני כ100,000 שנה ודגם של התפרצות הר געש. בפארק גבעות המדמות את נוף הרי הגעש של הגולן.

נמשיך לג’ובה הגדולה ביער אודם. נצא מהחניה בשביל סלול ונוח העובר ביער אודם בין עצי האלון ולבנה הרפואי. יער אודם הוא דוגמא לחורש טבעי האופייני לאזור ובו שלושה מיני אלונים- אלון תבור, אלון תולע ואלון מצוי. בסתיו מקשטת את היער פריחת הכרכומים ובחורף פורחת כאן הרקפת היוונית העדינה. מספר דקות הליכה יביאו אותנו לתצפית על הג’ובה הגדולה ביותר מבין כ23 ג’ובות ביער אודם. עומק הג’ובה הגדולה 60 מ’ וקוטרה 200 מ’. כיצד נוצרה הג’ובה? הגיאולוגים חלוקים בניהם לגבי הסבר התופעה. יש המשערים שגז וולקני שעלה מהמעמקים התפוצץ במגעו עם האוויר וגרם להיווצרות הבורות. יש הרואים בג’ובה תופעה קארסטית של שקיעה והתמוטטות חללים קארסטיים מתחת למעטה הבזלת וכמספר החוקרים מספר ההסברים. .

כדאי לשלב ביקור ביקר הר אודם שבמושב אודם. במרכז המבקרים תוכלו לשמוע אודות הכרמים, תהליך הייצור, היינות והאנשים שמאחורי הבקבוקים. תפגשו את כלל היינות, דרך תפריט טעימות מגוון.

נמשיך לסלע הפליאומגנטיזם הסמוך לצומת וואסט. במקום סלע בזלת שכאזר מניחים עליו מצפן, המצפן ‘משתגע’ ומצביע לכיוונים שונים. מהו ההסבר לתופעה? את כדור הארץ סובב שדה מגנטי. אחת לפרק זמן של מאות אלפי או מיליוני שנים, חל היפוך בסיבוב השדה המגנטי. אם באותה התקופה חלה התפרצות געשית- הלבה מתעדת בהרכבה המינרלי את הכיוון המגנטי של כדור הארץ באותה העת. יתכן כי הסלע שלפנינו מתעד תקופה של היפוך מגנטי בכדור הארץ. לחלופין יתכן כי מכת ברק שפגעה בלבה הפכה את סידור המינרלים בסלע.

לסיום הטיול מומלץ לעלות לתצפית מהר בנטל, תצפית של 360 מעלות על ארץ הרי הגעש של צפון הגולן, החרמון, רכס רמים והגבול הסורי.

 

 

פארק וולקני צילום דפנה מאיר

אפשר להמשיך לחוויית אתגר וכיף לבחירתכם 

ניתן להישאר ללילה באחד מאתרי הלינה ברחבי הגולן

שתף את המסלול שלך

Facebook
WhatsApp
Email
Print

מפת אטרקציות גולניות

המועדפים
שלך