בנתיב הגבורה- בעקבות מלחמת יום הכיפורים בגולן

הגולן שהיה לזירת קרבות מרים במלחמת יום הכיפורים הפך לחבל ארץ פורח ומשגשג. אנו מזמינים אתכם לעלות לגולן , לסייר באתרי קרבות מלחמת יום הכיפורים, לשמוע על גבורת הלוחמים ולשאוף את הנוף והטבע הגולני.

נתחיל את יום הטיול בתצפית מרהיבה על הכנרת והרי הגליל ממצפה לשלום. עד שנת 1967 שלטה סוריה בגולן והגבול בינה לבין ישראל עבר לרגלי המצוק, שבראשו הקימו חברי קיבוץ כפר חרוב את מצפה השלום. סוריה הפכה את הגולן לבסיס צבאי מבוצר היטב וניצלה את היתרון הטופוגרפי שהיה לה להתקפות בלתי פוסקות על יישובי העמק. ירי, מיקושים, הפגזות והפצצות היו שגרת חיים עבור דייגי הכנרת וחקלאי הקיבוצים. את השטחים החקלאיים שמתחת למצוק עיבדו באמצעות טרקטורים משוריינים תוך סיכון חיים ממשי. דור שלם של ילדים בילה ימים רבים בבונקרים וקיבל את הכינוי “ילדי המקלטים”. מצב זה הביא לכך שבשנת 1967, במהלך מלחמת ששת הימים, עלה צה”ל לגולן ולאחר יומיים של קרבות גבורה קשים שיחרר את יישובי הצפון מאימת הצבא הסורי. מאז, לאתרי תיירות מושכי קהל ולשטחי חקלאות משגשגים. מציאת שלווה זו היא שהעניקה לנקודת התצפית המרהיבה הזאת את שמה – “מצפה השלום”.

מהמצפה אפשר לצאת למסלול טיול קצר בשמורת טבע מצוקי האון, הכולל נביעות מים, בוסתני פרי ופריחות ייחודיות. (המסלול מתחיל במדרגות שמשמאל למצפה ומסומן בכחול. המסלול מעגלי ואורכו כקילומטר). מומלץ גם לצאת לטיול קל ונגיש בטיילת סלולה ממצפה השלום ההולכת על המצוק שמעל הכנרת. אורכה כ-כ-2 ק”מ והיא מגיעה עד מבוא חמה. לכל אורך הדרך נוף יפהפה וספסלים להפסקה ומנוחה (המסלול אינו מעגלי. ניתן להשאיר רכב נוסף סמוך למבוא חמה או ללכת הלוך חזור בטיילת).

נעצור לקפה ומאפה בפודטראק קפה חמה הסמוך למבוא חמה.

נמשיך לתל סאקי, תל געשי  שעליו היה מוצב צה”לי קטן במלחמת יום הכיפורים. עם פרוץ המלחמה פרצו מאות טנקים ואלפי חיילי ח”יר סוריים את גדר הגבול. אחד הקרבות הקשים התנהל בתל סאקי. 28 לוחמים מהנח”ל והשריון נותרו על התל לאחר קרבות, פצועים וללא תחמושת והתבצרו בתוך הבונקר הקטן שלפנינו שהם מוקפים בכוח סורי אדיר. פעמיים נשלח כוח לחלץ את הנצורים בתל סאקי ופעמיים הכוחות נורו והושמדו כמעט לגמרי. בתל סאקי גילו הלוחמים רעות, מסירות והקרבה. כדאי להיכנס לתוך הבונקר ההרוס, שריד לקרבות מלחמת יום הכיפורים שמעליו מתנוסס דגל ישראל גדול, לבקר באנדרטה בה משובצות תמונותיהם של 32 הנופלים. המוצב הנוכחי נבנה לאחר מלחמת יום הכיפורים ואפשר להיכנס אליו ולטייל בין המסדרונות והחדרים שתחת לאדמה. אחד החדרים במוצב הינו חדר זיכרון המוקדש לנופלים בקרבות בתל סאקי. מראש התל נצפה על מישורי דרום הגולן ואל תוך סוריה.

מומלץ להשתתף בחוויית אתגר הבונקר בתל סאקי, המצעידה את המבקרים בעקבות לוחמי תל סאקי. המשתתפים נחשפים לסיפורם של הלוחמים הצעירים המתמודדים עם דילמות ואתגרים בלתי נתפסים תוך כדי ההתקפה הסורית ב- 1973 . הידע שנרכש דרך הסיפור ישמש אותם לאחר מכן במשחק הבריחה בתוך הבונקר הצבאי באתר. (משך הפעילות- כשעתיים. בתיאום מראש, לא בשבת 0508432379).

נקנח בארוחה אצל שימיס פודטארק בחספין.

בגולן אתרי מורשת קרב רבים וכן אתרי טבע ונוף. אנחנו מזמינים אתכם להישאר ליום טיול נוסף.

נפתח את היום בארוחת בוקר טובה מול הנוף באלקע בר במצפה רונן (מצפה קוניטרה). נמשיך לתצפית מהר חזיקה לכיוון סוריה ,מרחבי צפון הגולן, תילים געשיים, מאגרי מים וטורבינות רוח. (נוסעים על כביש 98 וכ-2 ק”מ צפונית לאלוני הבשן נכנסים לשטח, מזרחה. סעו מזרחה לפי הסימון הירוק עם כביש משובש במעלה הגבעה. מחנים את הרכב מתחת למוצב הצבאי). נמשיך בטיול קליל של כ-2 קילומטרים מחזיקה לכיוון מעיין הג’ואיזה. המסלול עובר בחורש אלונים יפה ובו שלושה מיני אלון: אלון מצוי, אלון תולע ,אלון תבור ואפילו כמה אלות אטלנטיות. השביל יביא אתכם עד לחורבות הכפר צ’רקסי ג’ויזה ובו מעיין נחמד וכמה עצי צפצפה. (הטיול מסתיים כקילומטר מדרום לאלוני הבשן. הוא אינו מעגלי ומצריך הקפצת רכבים).

נמשיך בנסיעה להר שיפון, תל געשי בעל שתי פסגות. נעפיל לתל בדרך עפר טובה לכל רכב. בראש התל תיאטרון הצופה לנוף תילי הגעש של הגולן. מכאן נצפה על רכס בשנית המיוער ביער אלונים, תל יוסיפון ותל פארס באופק. במורדות התל כרמי גפן המיועדים לייצור יין ביקבי הגולן המשובחים. הגפנים נצבעות בעונה זו בצבעי כתום ואדום של שלכת. המישורים שתחתינו משמשים כיום שטח אימונים של צה”ל ולא נדיר לצפות מפה בטנקים צהליים. באותם המרחבים לחמה חטיבת המילואים בשריון 679 במלחמת יום הכיפורים. המצפור נבנה להנחלת מורשת הלחימה של החטיבה לתלמידים, לתיירים, למטיילים ומפקדי צה”ל.

נרד מן התל ונמשיך כקילומטר וחצי דרומה. נפנה ימינה לכיוון יער הלוחמים- לאנדרטת 679. האנדרטה הוקמה לזכרם של 74 לוחמי החטיבה שנפלו במלחמת יום הכיפורים, עליהם נוספו חללי מלחמת לבנון השנייה וכן נופלים באימונים ובפעילות מבצעית. במלחמת יום הכיפורים הייתה החטיבה בין הכוחות שבלמו את הסורים ואף כבשה שטחים בעומק סוריה. האנדרטה ניצבת על אחת הגבעות שעליהן לחמה החטיבה, תחת פיקודו של אורי אור, כנגד הצבא הסורי, שחתר להגיע לגשר בנות יעקב ומשם לדהור לעומק המדינה. אתם מוזמנים לשבת על אחד מספסלי הישיבה במקום ולהאזין לסיפור הקרבות בלחיצה על מסבירן קולי.

נעצור לצהריים בחומוס עין זיוון שבקיבוץ עין זיוון ונקנח בקפה, שוקולטה ופרלין בבוטיק השוקולד דה קרינה בעין זיוון.

לגולן עוד הרבה להציע- מורשת, סיפורי גבורה, נוף ואוויר טוב. אתם מוזמנים להישאר ליום טיול נוסף.

נפתח את היום במאפה וקפה משובח במטרלו בעין זיוון. 

נמשיך לתצפית מהר בנטל המתנשא לגובה של מעל 1000 מ’ (חובה להצטייד בלבוש חם!) הבנטל הוא הר געש המהווה חלק מקו תילי הגעש של הגולן -שרשרת של הרי געש הפרושים לאורך הגבול בין ישראל לסוריה. למרגלות הר בנטל שוכן קיבוץ מרום גולן הממוקם בתוך לוע הר הגעש. שביל העלייה למצפה מקושט בפסלי פלדה של הפסל ההולנדי יופ דה-יונג, חבר קיבוץ מרום גולן. על ההר מוצב צה”לי, שנבנה על מוצב סורי שקדם לו. מומלץ לסייר בתוך תעלות המוצב, בעיקר עם ילדים (יש צורך בפנס). מפסגת ההר תצפית יפה של 360 מעלות: מזרחה- לעבר הגבול הסורי ואל תוככי סוריה. ניתן לראות את המבנים הלבנים של בסיס האו”ם היושב על הגבול. צפונה- אל צפון הגולן והחרמון. למרגלותינו שני מאגרי מים- מאגר מרום גולן ומאגר בראון, המשמשים להשקיה חקלאית. בימים אלו מוצבים לוחות סולאריים צפים על מאגר בראון וכן נבנות באזור טורבינות רוח כחלק מפרוייקט ‘עמק הבכא’ להפקת חשמל באנרגיה מתחדשת. עוד ניתן לראות את הר אודם ויער אודם. אם נביט מערבה נגלה את רכס רמים וקריית שמונה.

בכדי לחוש את מרחבי הגולן והנוף הבראשתי דרך הרגליים נצא לטיול בשביל הגולן. נתחיל את הטיול בבאב אל הווה (שער הרוחות) שעל שפת מאגר מרום גולן הסמוך לקיבוץ מרום גולן. נעפיל להר הגעש בנטל ונלך ברום ההר. לעינינו מתפרשים נופי צפון הגולן: הרי געש, כרמים ,מטעים ובאופק- סוריה. נרד אל לוע הר הגעש ונמשיך ברום הר הגעש אביטל . לסיום נרד אל יער אלונים הסמוך לקיבוץ עין זיוון. נסיים את המסלול בחניון עין זיוון (אורך המסלול- 8 ק”מ. דרגת קושי- בינונית. המסלול אינו מעגלי. שביל הגולן מסומן בצבעים ירוק-כחול-לבן).

נעצור לצהריים בלפיצלה , נורדן או מסעדת הבוקרים במרום גולן. בסוף שבוע פועל בקיבוץ פודטראק קונפאפא.

נמשיך בנסיעה צפונה לכיוון עמק הבכא הסמוך לקיבוץ אלרום. בעמק  זה התחולל אחד מקרבות הבלימה הקשים שידע צה”ל במלחמת יום הכיפורים. מראה מאות הטנקים הסורים השרופים, הפרושים על פני העמק, שהתגלה למחרת הקרבות, נתן למקום את שמו – עמק הבכא כמקום של בכי וכאב. במקום ניצבת  אנדרטה שהוקמה לזכר הנופלים ולהנצחת מעשי גבורתם, עץ נשתל לזכרו של כל חלל. הטנק שבאתר הוא טנק סורי שטיפס על הגבעה ונעצר בנקודה זו ממש. במקום אמפי תאטרון הצופה אל העמק ומאפשר לספר את סיפור הקרב. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים פלשו מאות טנקים לגולן דרך פתחת קוניטרה המשתרעת למרגלותינו ונקראת על שם העיר הסורית קוניטרה. מול הכוח הסורי העצום ניצבו עשרות בודדות של טנקים מחטיבות השריון 188 ו-7. הקרב התנהל בטווחים קצרים ביותר וחטיבות צה”ל ספגו אבדות קשות במשוריינים ובנפש, גדוד 77 של חטיבה 7, בפיקודו של סא”ל אביגדור קהלני, שניהל באזור זה את קרבות הבלימה, הצליח לבלום את הצבא הסורי, למנוע את פלישתו לישראל ולהדוף אותו חזרה לסוריה. הגדוד התמקם על רכס הבוסטר ששולט על העמק וכך נהנה מיתרון גובה ושליטה שסייע לו בעצירת הטנקים הסוריים. מפקדי החטיבה ולוחמיה גילו מנהיגות, קור רוח, אומץ לב ונחישות מופלאה. הקרב על עמק הבכא הפך לסמל העמידה העיקשת של כוחות צה”ל המופתעים אל מול כוחות עדיפים מספרית במלחמת יום הכיפורים. 

להעשרת החוויה מומלץ לצפות במיצג עמק הבכא בקיבוץ אלרום.

חיילים באנדרטת עמק הבכא

אפשר להמשיך לחוויית אתגר וכיף לבחירתכם 

ניתן להישאר ללילה באחד מאתרי הלינה ברחבי הגולן

שתף את המסלול שלך

Facebook
WhatsApp
Email
Print

מפת אטרקציות גולניות

המועדפים
שלך